ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՀԱՐՍԱՆԵԿԱՆ ԱՎԱՆԴՈՒՅԹՆԵՐ
Դժվար է ասել, թե որտեղից են սկիզբ առնում հայկական հարսանեկան ավադույթները: Ազգի մշակութային բոլոր բաղադիրիչների նման, հարսանեկան ավանդույթներն էլ ժամանակի ընթացքում կրել են բազմաթիվ փոփոխություններ: Հիմնականում համարվում է, որ հարսանեկան ավանդույթները սկիզբ են առել դեռ ուրարտուական ժամանակներից:
Հայ ազգը սիրում է պահել և հետևել ազգային սովորույթներին: Այս առումով կարելի է ասել, որ շոտլանդական, նորվեգական և դանիական հարսանիքները փոքր ինչ նման են հայկական հարսանիքներին. նշված երկրներում էլ հարսանիքներն անցնում են մարդաշատ, իսկ մասնակիցները հետևում են իրենց ավանդույթներին: Հնում հայկական հարսանիքներն սկսվում էին աշնան ամիսներին և ավարտվում Բարեկենդանի վերջին: Մեծ պահքից մինչև հաջորդ աշուն հարսանիք չէր լինում: Տեառնընդառաջից հետո հարսանիք չէին անում, թեպետ եկեղեցին թույլ էր տալիս:Հայկական հարսանիքներում կարևորվում էր քավորի և քավոր կնոջ ընտրությունը: Որպես կանոն, քավորը ընրվում է փեսայի բարեկամներց ամենամոտ և ամենահարազատ մարդկանցից: Քավորը դառնում է նորապսակների համար օրինակ ծառայող, այդ պատճառով ընտրում են դրական և լավ մարդու, ով ունի ամուր ընտանիք: Բացի հարսանիքից հայերն քավոր ընտրում են նաև մկրտության ժամանակ: Քավորը դառնում է ընտանիքի բարեկամ և խորհրդատու:
Հարսանիքի ավանդույթները սկսվում էին բուն հարսանիքից մի քանի օր առաջ:
- Հարսնացուի հարսանեկան շորերը փեսացուի կողմն էր պատրաստում: Տղայի
կողմն էր տանում նաև հարսի քողը և կարմիր ոտնամանները, ուստի հարսանիքին
նախորդող օրերից մեկի ընթացքում տղայի տանն էին հավաքվում նրա բարեկամ
կանայք և կատարում «բոյչափեքի» ծեսը: 19-րդ դարում, ընդհուպ մինչև 20-րդ
դարի սկզիբը, հարսանեկան զգեստի համար կարևոր էր ոչ թե սպիտակ լինելը, այլ
այդ շրջանին առավել բոնորոշ տարազի մի նոր, հարուստ, ճոխ կարված տարբերակը:
Դա պետք է լիներ հատուկ այդ օրվա համար կարված տարազ:
Ներկայումս տղան հիմնականում բերում է միայն քողն ու զարդերը՝ պայուսակը, ձեռնոցները և այլն: - Եթե փեսացուի ազգականներից կամ դրացիներից մեկը սգավոր էր լինում, ապա փեսայի հայրն ու մայրը պարտադիր գնում էին նրանց տուն և թույլտվություն էին խնդրում հարսանիքը նաղարազուռնայով անցկացնելու համար:
- Բուն արարողությունից երկու օր առաջ փեսացուի տանը «տաշտադրեքի» ծեսն էր լինում, որի ժամանակ հարսանիքի հացն էին թխում: Հաց թխելու հաջորդ առավոտյան տեղի էր ունենում «եզմորթեքի» ծեսը: Այդ ընթացքում փեսացուի տնից մարդ էին ուղարկվում՝ բարեկամներին և ծանոթներին նույն օրվա երեկոյան հարսանիքին հրավիրվելու համար:
- Այդ օրը փեսացուն, իր մի քանի ընկերների հետ, գնում էր գերեզմանատուն, իրենց հին ու նոր ննջեցյալների հոգուն արքայություն բարեմաղթում և վերադառնում:
- Երբ հարսանքավորների մեծ մասը եկած էր լինում, մի ծերունի և մի խումբ երիտասարդներ, ովքեր իրենց ձեռքում պահում էին վառած մեղրամոմ, իսկ մի քանիսն էլ ջահեր, գնում էին քավորին բերելու:
- Քավորը կրում էր սպիտակ, կանաչ, կարմիր գույների ժապավեններով ուսկապ: Երբ նա նաղարայի դղրդոցով մտնում էր հարսանքատուն, բոլորը ոտքի էին կանգնում:
- Մինչև հարսանիքը, հատուկ արարողակարգով ընտրվում էր չամուսնացած երիտասարդներից կազմված ազապների խումբ: Դրա ղեկավարը՝ ազապբաշին, միշտ պետք է փեսայի կողքին լիներ, իսկ ազապները՝ շարունակ շրջապատեին և պաշտպանեին ամուսնացող զույգին: Ազապբաշին՝ մակարապետը, հիմնականում ընտրվում էր հարսանիքից մի օր առաջ: Ըստ հին հայկական ավանդույթի, հարսանիքից առաջ տղայի ընտանիքը կազմակերպում էր «Մորթոց»-ի կամ «Եզնմորթեք»-ի արարողությունը, որի ընթացքում մորթում էին հարսանիքի խնջույքի ժամանակ մատուցվելիք կենդանիներին:
- Ազապները և ազապբաշին ընտրելուց կամ նշանակելուց հետո, տեղի էր ունենում հինա-տանենքը, որը խորհուրդներով լի և բավականին գեղեցիկ ծես էր:
- Հինա տանելուց հետո տեղի էին ունենում փեսացուի շնորհօրհնեքի, սափրման և թագադրման՝ բավականին գունեղ ծեսերը:
Մեզ են հասել տան շեմի ծեսերը, - երբ տղան իր նորապսակ հարսին բերում է տուն, փեսայի մայրը դիմավորում է հարսին քաղցրով, հիմնականում ընտրվում է մեղր: Հարսն ու փեսան մի գդալ ուտում են այդ մեղրից, որից հետո երկուսի ուսերին էլ լավաշ են գցում, որը խորհրդանշում է լավ ապրուստ ունենալը: Ներկայումս ավելի հաճախ հանդիպում են, երբ լավաշը գեղեցիկ փաթեթավորած և զարդարված են գցում նորապսակների ուսերին, իսկ հնում պարտադիր էր, որ հենց լավաշը կպնի նրանց հագուստին:
- Տուն մտնելուց խորհրդանշական է, որ նորապսակները մի- մի աման կոտրեն, որն էլ չար ուժերին վանելու համար են անում: Այդ ամանները «գողացված են» լինում հարսի տանից:Գեղեցիկ ավանդույթներից բացի, հայկական հարսանիքներում կան նաև մի քանի արգելքներ, օրինակ՝
Հայաստանում ազգամիջյան ամուսնությունները սկսեցին կնքել առաջին աշխարհամարտի տարիներից սկսած: Ներկայումս շատ հայեր ամուսնանում են օտարազգի մարդկանց հետ և դա չի համարվում ավանդույթների խախտում:
Comments
Post a Comment