Ի՞նչ է կրոնը: Անիմիզմ, ֆետիշիզմ, տոտեմիզմ, մոգություն
Ի՞նչ է կրոնը
Կրոնը դա հասարակական գիտակցության ձև է, որը հիմնված է գերբնական ուժերի, աստվածությունների նկատմամբ ունեցած հավատի վրա:
Անիմիզմ
Լատիներեն նշանակում է հոգի, հավատք, ըստ որի ամեն ինչ ունի հոգի, ունի կրկնօրինակ, երբ վայրկյանի ազդեցության տակ մարդու գիտակցության մեջ առաջանում է դեմոն: Այդ դեմոնը դեռ չունի արտաքին կերպարանք, սակայն մի տարերային ուժ է, որը վայրկենապես առաջացնում է արհավիրք և նույնքան արագ անհետանում: Այստեղ արդեն մարդը անջատում է նյութը <<նյութը և գաղափարը>>: Անիմիզմը շատ տարածվեց հրեշային դարաշրջանում: Հոմերոսը դեմոն է անվանում ճակատագրի ուժը, որի հետ հնարավոր չէ մրցակցել:
Նախամարդը բոլոր ոգիներին պատկերացնում էր մարմնավոր կերպարանքով, քանի որ նրա բանականությունը դեռևս հնարավորություն չուներ վերարցարկման միջոցով հասնելու անմարմին ոգիների գոյության գաղափարին: Ոգեպաշտական հավատալիքները ուղղակիորեն կապված են անդրշիրիմյան կյանքի պատկերացումների հետ, որտեղ, համաձայն վաղնջական հավատալիքների, հայտնվում են բոլոր մարդկանց ոգիները կամ հոգիները մահվանից հետո:
Ֆետիշիզմ
Ֆետիշիզմը անշունչ առարկաների և իրերի երկրպագությունն է, որոնց վերագրվում է գերբնական, միստիկական կամ հրաշագործ հատկանիշներ և որակներ: Նմանատիպ որակներ են վերագրվել քարերին, ծառերին, ոսկորներին, փետուրներին և շատ տարբեր առարկաների, իսկ ավելի ուշ շրջանում արդեն մարդիկ իրենք էին պատրաստում ֆետիշների` տարբեր տեսակի քարե ու կավե արձանիկներից մինչև կուռքեր և այլն:
Կռապաշտությունը, լինելով ֆետիշիզմի առավել զարգացած ձևը, տարբեր ժողովուրդների մոտ տարբեր ձևերով է արտահայտվել: Որոշ տեղերում ֆետիշին շորեր են հագցրել ու նրան զոհաբերություններ են կատարել։ Որոշ տեղերում ֆետիշին պատժել են` ծակելով արձանիկը մեխերով, որպեսզի վերջինս կատարի իրենց խնդրանքը:Օրինակ, Հայաստանում առանձնահատուկ դեր են ունեցել սոսյաց անտառները, Իրանում ու Հնդկաստանում` կաղնու ծառը, Եգիպտոսում` փյունիկյան արմավենին, Հունաստանում և Հռոմում` ձիթենին և կաղնու ծառը, Գերմանիայում` եղևնին և այլն:
ֆետիշ տերմինը գործածության մեջ է մտել 18-րդ դարի երկրորդ կեսից ֆրանսիացի գիտնական Շարլ դը Բրոսի կողմից «Ֆետիշ աստվածների պաշտամունքի մասին» աշխատության հրատարակումից հետո:
Տոտեմիզմ
Տոտեմիզմը շրջանառության մեջ է
դրվել 18-րդ դարի
եվրոպական գրականության մեջ Ջ.
Մակ-Լենանի և Ջ.
Ֆրեզերի աշխատությունների հրատարակումից հետո:
Տոտեմիզմը մարդու
կամ մարդկային խմբի
և որևէ կենդանու կամ բույսի
միջև գոյություն ունեցող գերբնական և
ծագումնաբանական կապի
հանդեպ հավատքն է:
Ցեղի կամ տոհմի
անդամները համարում էին, որ
իրենք արյունակցական կապերով կապված են
իրար ու միևնույն ժամանակ որևէ
տոտեմի հետ, որին
նրանք հաճախ անվանում էին «հայր»,
«մեծ եղբայր» և
այլ մակդիրներով:
Տոտեմիստական հավատալիքներում տոտեմը համարվել է ցեղի
նախնին, որը հովանավորում ու պաշտպանում է տվյալ
ցեղին տարբեր դժվարություններից ու հակառակորդներից: Բացի այդ՝
ցեղի անդամները անխախտ
հավատք ունեին առ
այն, որ հնարավոր է տարբեր
տիպի ծիսական գործողություններով ազդել տոտեմի
վրա, որից հետո
տոտեմական կենդանին կամ բույսը
կշատանա ու
կավելանա, ինչից
էլ առավելագույնս կշահեն
ցեղի անդամները:
Ծիսական գործողությունների ժամանակ ցեղի
անդամները տարբեր
ներկերով ու
հագուստներով հիմնականում փորձում էին
պատկերել իրենց
տոտեմին ու
իրենց շարժումներով նմանակել նրա գործողությունները: Հայ ժողովրդի կյանքում զարգացած տոտեմիստական հավատալիքները պահպանվել են
բազմաթիվ հեքիաթներում, գրավոր ու
բանավոր հուշարձաններում և դրանցից ամենագլխավորում` «Սասնա
Ծռեր» էպոսում:
Մոգություն
Մոգությունը նույնպես վաղնջական կրոնական հավատալիք է: Այն մարդու հավատքն է իր գերբնական ընդունակությունների նկատմամբ, որոնցով նա սիմվոլիկ գործողությունների շնորհիվ կարողանում է ազդել իրականության տարբեր երևույթների վրա ու փոխել դրանց ընթացքը: Մոգության տարատեսակները նկարագրում է անգլիացի գիտնական Բ. Մալինովսկին «Մոգություն, գիտություն և կրոն» աշխատության մեջ, որտեղ նա նշում է, թե մոգությունը կրկնապատկում էր բնության տարբեր կողմերի վրա ազդելու մարդու կարողությունները (մարդկանց պատկերացումներում) տարբեր տեսակի խորհրդապաշտական գործողություններ կատարելու եղանակով:Մոգական գործողությունները բավականին տարբերվում են իրարից իրենց բարդությամբ, ուղղվածությամբ, իրականացման տեխնիկայով և որ ամենակարևորն է` հետապնդած նպատակով: Այդ պատճառով էլ մոգական գործողությունները բաժանվում են երկու մեծ խմբերի` ագրեսիվ կամ պաշտպանական մոգություն, դրական ու բացասական մոգություն:
Մոգությունը դիմացել է դարերի փորձությանը ու այսօր տարբեր ձևերով պահպանվել է բոլոր մայրցամաքներում: Ժամանակակից բոլոր կրոններում առկա են մոգության տարրեր, քանի որ նույնիսկ համաշխարհային կրոնների մեջ գրավչություն ստեղծողը հենց մոգական գործողություններն ու ներգործություններն են, որոնք արտահայտվում են կրոնների տարաբնույթ գործառույթների մեջ:
Comments
Post a Comment